Powrót do listy Następny artykuł Poprzedni artykuł

Kosma Złotowski: Sytuacja na granicy Niemiec z Czechami i Austrią to zagrożenie dla ciągłości łańcuchów dostaw i swobodnego przepływu towarów w całej Europie

17 lutego 2021 r.
Udostępnij

Eurodeputowany PiS Kosma Złotowski złożył dziś pytanie do Komisji Europejskiej dotyczące - wynikającego z nagłego zamknięcia granic z Czechami i Tyrolem przez Niemcy - zagrożenia dla swobodnego przepływu towarów w UE.

 

„Nagłe zamknięcie przez Niemcy granic z Czechami i Tyrolem spowodowało ogromne korki i zatory komunikacyjne, co stanowi bardzo poważne zagrożenie dla ciągłości łańcuchów dostaw i swobodnego przepływu towarów w całej Europie” - stwierdził Złotowski. Jak wskazał, wprowadzony jednocześnie wymóg posiadania przez kierowców samochodów ciężarowych negatywnego wyniku testu na koronowirusa, bez zapewnienia odpowiednich instalacji do ich przeprowadzania na granicy, uniemożliwia firmom transportowym skuteczne i terminowe świadczenie usług, także w zakresie dystrybucji towarów niezbędnych do walki z pandemią COVID-19.

„Tak restrykcyjne środki nie mają uzasadnienia, ponieważ prowadzone dotychczas wśród kierowców zawodowych badania przesiewowe wskazywały na niewielki odsetek wyników pozytywnych” - zauważył eurodeputowany PiS. Jak dodał, wprowadzone przez władze niemieckie restrykcje są również zupełnie sprzeczne z zaleceniami Komisji w sprawie zielonych korytarzy i zarządzania granicami w celu zapewnienia dostępności towarów i usług podstawowych w warunkach pandemii COVID-19.

W tym kontekście polski eurodeputowany pyta, jakie działania zamierza podjąć Komisja aby doprowadzić do szybkiego zniesienia nieproporcjonalnych wymogów wobec kierowców pojazdów ciężarowych i innych ograniczeń dla swobodnego transgranicznego transportu towarów wprowadzonych przez Niemcy. Złotowski chce również wiedzieć, czy i w jaki sposób Komisja ma zamiar egzekwować przestrzeganie przez państwa członkowskie przyjętych w marcu 2020 roku wytycznych dotyczących tzw. zielonych korytarzy, których celem było zapewnienie swobodnego transportu towarów w Unii Europejskiej, pomimo krajowych restrykcji wynikających z sytuacji epidemicznej.

Z twittera